A Nébih Oktatási Program keretén belül a Lauder Javne Zsidó Gimnázium 9.-es diákjai egy interaktív tanórán vehettek részt, ahol az élelmiszerpazarlás és élelmiszerbiztonság kérdéseit jártuk körül. A foglalkozás célja az volt, hogy tudatosítsuk az élelmiszerek értékét, és bemutassuk a fenntartható ételkészítési gyakorlatokat, valamint az élelmiszerbiztonság fontosságát. Mindezt három étel elkészítéséhez szükséges alapanyagokon keresztül beszéltük át a diákokkal. A „menü” őszi maradékmentő saláta, bolognai spagetti és mákos guba volt.
Az óra elején tisztáztuk a fontosabb alapelveket, miszerint az élelmiszer értékes és célunk az élelmiszerpazarlás csökkentése. Ugyanakkor hangsúlyoztuk, hogy az élelmiszerbiztonság a legfontosabb, hiszen az egészség megőrzése elsődleges szempont.
Az elméleti főzés során átbeszéltünk minden fontos lépést a diákokkal, amely ahhoz szükséges, hogy maradék nélkül süssünk-főzzünk, a tervezéstől kezdve egészen a maradékok és hulladékok megfelelő kezeléséig.
Az interaktív foglalkozás során szó volt a minőségmegőrzési idő és a fogyaszthatósági idő közötti különbségről, a helyes tárolási gyakorlatokról, valamint a maradékok újrafelhasználásának lehetőségeiről is. A diákok megtudhatták például, hogyan tároljuk helyesen a húst és a tejtermékeket, mi a hűtőszekrény optimális hőmérséklete, valamint hogyan kezeljük biztonságosan a megmaradt ételeket.
Az előadás során további praktikus tippek hangzottak el, például a komposztálás fontossága, a szezonális alapanyagok használata, és a használt sütőolaj megfelelő kezelése is helyet kapott. Kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy a „főzés” közben a diákok az alapanyagokon keresztül az élelmiszerbiztonsági kockázatokat is megismerjék.
Az előadás során a diákok folyamatosan kérdezhettek, így a foglalkozás rendkívül interaktívvá vált. Kérdéseikkel és értékes hozzászólásaikkal aktívan részt vettek a közös munkában, ami még inkább elősegítette a téma alapos megértését.